کد مطلب:36615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195
آدمیان به علت ساختمان حسی و روانی خاصی كه دارند- مقدم بر هرگونه فلسفه پردازی- موجودات را بر دو نوع زیبا و زشت تقسیم می كنند. انسان در برابر موجودات زیبا بی اختیار مفتون و دلبرده می شود و در برابر موجودات زشت، بی اختیار احساس رمیدگی می كند. البته فقط زیبایی و زشتی مادی روزی چشم آدمیان نمی شوند. كسانی كه حواس باطنی شان توان درك عمیقتری دارد، زیبایی را در امور غیر مادی هم می یابند.
این یكی از مواریث نیكوی اخلاق یونانی است كه نه فقط موجودات عالم را زشت یا زیبا می داند بلكه همچنین رفتارهای آدمیان و خلق و خوی نفسانی ایشان را هم به وصف زشتی یا زیبایی موصوف می كند.